Resor

Osaka, Kyoto, Mt Fuji, Tokyo, Japan

30 mars - 5 april

Ännu en resa med mängder av minnen att ta fram en mörk höstkväll hemma! Vi har haft underbara dagar i detta fascinerande land! Ett land som du känner igen det mesta i men som ändå är exotiskt.

Vi flög nattflyg upp till Osaka där en buss med guide stod och väntade på oss. Vi var totalt 28 personer med från Malaysia på denna rundresa (vi, 2 irakier och 22 kineser). Första dagen spenderade vi i den mysiga staden Kyoto. Besökte tempel och insupte atmosfären i geishornas stad för att avsluta dagen med att åka snabbtåg tillbaks till Osaka. Därefter följde en heldag på Universal Studios i Osaka, en dag vid mount Fudji, stadsrundtur och shopping i Tokyo. Resan avslutades med en heldag på Disneyland.

Innan vi åkte var vi lite oroliga för maten. Sushi, ramen och Yakitorispett, ja det älskar vi men det japanska köket består ju av så mycket mer och med tanke på att det ingick mat i rundresan så hade vi ingen möjlighet att själva välja matställe. Men vi oroade oss helt i onödan. Den mesta maten var jättegod och det var riktigt spännande att prova så mycket olika japanska rätter. Det var fascinerande att se alla skålar som användes vid varje måltid (se bild nedan).

Vad var våra intryck av detta land?

Jo, vackrare än vad vi trott. Deras högsta berg Fuji var magiskt på något sätt. Dess form var så vacker att vi knappt kunde sluta titta.

Tokyo var STORT och fyllt av gråa hus men häftigt på sitt sätt.

Japanerna är MÅNGA (det visste vi ju redan innan i och för sig) och de verkar älska att köa för allt. Vad sägs om 60 m kö på Disneyland bara för att köpa popcorn eller 2, 5 tim väntetid för att åka en åkattraktion? 2 timmar innan utsatt tid för paraden på Disneyland satt horder av japaner på marken för att vänta in den.

Japanerna älskar kakor. Det fanns kakor att köpa överallt och i alla dess former. Vi prövade en hel del och alla smakade mums!

Många japaner var häftigt klädda och hade en egen och speciell stil. Kan vara ett roligt land att shoppa kläder i. Nu hann vi inte kolla runt så mycket men det vi såg av shoppingen gillade vi.

Japanerna ÄLSKAR djur. Istället för att skaffa barn så skaffar många hundar och kör omkring dem i barnvagnar. Vet inte vad vi ska säga.....

Här kommer i lite bilder........

Det var ju lite kallare än vad vi är vana vid just nu!

Samuel ätande grönt te-glass. Inget vidare tyckte vi andra men Samuel tyckte det var helt ok.

Körsbärsblom i Kyoto.

Universal Studio, Osaka

Det är jobbigt att resa!

Lite skeptisk är man ju!

I Hakone åker vi på en sjörövarbåt till Samuels stora lycka!

En bit upp (ca 2000 m ö h) på berg Fuji är det snö.

I Hakone bor vi på ett typiskt japanskt hotell där vi får byta om till japansk "morgonrock" till middagen och på kvällen badar Samuel och Roger i varma källor.

Så här kan man också använda pinnarna!

Roger och Sofie badar i ett japanskt badkar!

Nu till storstaden Tokyo!

Disneyland, Tokyo:

Så här var det överallt inne i parken!!!

Siem Reap, Kambodja

25 - 27 januari

Kan man bli kär i ett land???

Ja, det kan man, för det blev vi i Kambodja! Vilken fantastisk helg vi hade i detta land! Vi önskar att alla någon gång fick uppleva det vi fick uppleva dessa intensiva dagar då vi fick ett smakprov av detta land, som är i början av att utvecklas till ett riktigt stort turistmål.

Vi märkte redan på vägen från flygplatsen att vi tagit oss tillbaka i tiden med några 10-tals år. Vägarna var så dåliga att maxhastigheten var runt 50-60 km/h och vi delade väg med vagnar dragna av oxar, mopeder, cyklister i mängder samt fotgängare och en och annan lösspringande hund.

Vi inlede vår vistelse med att besöka en "silkesfarm". Där fick vi följa hela processen med att framställa silke/siden. Vi fick se maskarna som spinner dessa trådar som ger detta mjuka tyg, färgade dem med naturens olika hjälpmedel (bark, ris mm) och hur de till sist vävde fantastiska tyger med eller utan mönster.

Resan gick sedan vidare till "the Floating Village". Är precis som det låter, en flytande by. Landet största sjö ligger en kort åktur från Siem Reap och där bor människor, mestadels flyktingar från grannlandet Vietnam, på båtar. Allt finns på de olika båtarna, såsom kyrkor, skolor, affärer mm. Fascinerande! Då och då blev vår båt ikappkörd av mindre båtar där barn med föräldrar sålde frukt och läsk.

På vägen till "the Floating Village" såg vi en sådan fattigdom. Familjer som bodde i hydd-liknande hus på plintar utmed sjöns kant och oftast endast med ett tak av stora blad. Barnen gick nakna och smutsiga runt i gyttjan nedanför "hyddorna". Får ens egna lyxproblem att krympa till nästan obefintliga....

Dag nummer 2 ägnades helt och hållet till det enorma, fantastiska, imponerande och vackra tempelområdet Angkor Tom och Angkor Wat. Tänk att man kunde bygga något sådant här för så länge sedan (ca 800-talet)!

Åk hit och bli kär i människorna, lugnet, den goda maten, ljuset (var något speciellt med skenet och ljuset vid tempelområdet som vi inte kan förklara) och allt det vackra att skåda!!!

Nedan följer en mängd bilder från resan. Vårt trevliga ressällskap är familjen Mejerland (Helena och Christer med barnen Carl och Edwin)!

FLYTANDE BYN

TEMPELOMRÅDET

MARKNADEN

Phuket (Bangtao Beach), Thailand

9 - 21 december

Sunwing Resort, Bangtao Beach, Phuket = barnfamiljs dröm!!!

Vill man ha sol och bad, god mat, aktiviteter för barnen, ja då har man kommit till rätt ställe. Om man däremot drömmer om att få uppleva det genuina Thailand, då har man kommit helt fel!!

Men för en "storfamilj" med 5 barn (Samuel, Sofie + kusiner), som till och från varit sjuka under hösten, var detta ett perfekt ställe att åka till. Samuel och Sofie lyssnar och dansar sedan dess varje dag till alla sånger med Lollo och Bernie (ni som har varit på ett Sungwing Resort vet precis vilken giraff och björn vi syftar på). Men det bästa av allt.....de hade svenskt smågodis i kiosken! Hmmmmmm, vad det var gott!!!!!!!!

Langkawi

12 - 15 oktober

Vi såg fram emot att besöka den malaysiska ön Langkawi som vi hört så mycket olika uppfattningar om. Vissa tycker ön är "helt underbar" medan andra undrar var de fina stränderna är. Vad tyckte då vi?

Vi bodde på ett hotell som hette Pelangi Beach Resort. Vi fick ett rum med balkong i markplan vid ett av de fina poolområdena. Det var bara för barnen till att springa rätt ut till vattenrutschkannan och poolen. Det här gillade vi! Efter att ha badat en hel eftermiddag i poolen var det dags att titta till stranden. Från flygplanet hade vi sett långsträckta och breda stränder utmed ön så vi var förhoppningsfulla. När vi närmar oss stranden får vi en fantastisk vy över fin sand och härligt blått vatten. Det här började kännas bra.....men var är alla människor? Inte en människa på stranden med undantag för ett par flanörer. Väl ute på stranden förstår vi varför; snäckor! Det är snäckor precis överallt - och vassa sådana! Skor är nästan ett måste! Sedan får vi höra att stranden är finare längre ner på den udde vi befinner oss på men tyvärr är inte hotellet lika fint. Det är alltså till att välja, fint hotell eller fin strand. Men vi vill ju ha både och........

När vi kom hem från ön fick vi tips om ett annan hotell som, enligt ryktena, skall vara bra OCH ha bra strand. Vi får helt enkelt ge ön en chans till en annan gång!!!

Bali

28 september - 1 oktober

Vi bestämmer oss för en långhelg på ön Bali och flyger med AirAsia dit. Under 3 timmar tar resan och vi landar i "huvudstaden" Denpasar. Vi har bokat rum på hotel Novotel i Nusa Dua.

Vid första anblicken blir vi besvikna på hotellet. Lite slitet och rummet vi får luktar mögel (borde egentligen känna oss som hemma efter att på Söder levt med ett rejält mögelskadat badrum i över 2 år, men det gör vi inte!) så Roger fixar ett annat rum och efter det så trivs vi bara bättre och bättre. Hotellet visar sig vara jättemysigt. Flera mysiga poolområden med en fantastiskt uppvuxen trädgård runt omkring. Hit återkommer vi gärna!

Stranden är inte mycket att hurra för men man åker inte till Bali för stränderna (hade vi fått höra innan resan så vi tyckte stranden var riktigt fin när vi hade så låga förväntningar). Däremot är ön verkligen vänligheten själv - de flesta vi träffar på utstålar värme och glädje! Det var för charmigt att se vakterna på hotellet gå runt strikta i sina uniformer men med ett stort leende över hela ansiktet och en blomma bakom örat!

Vi har en perfekt helg tycker vi - sol och bad kombinerat med en heldagsutflykt! Vi hyr bil med chafför som tar oss runt på ön. Vi hinner se en maffig vulkan, svarta stränder (lava), vackra vyer över risterasser, besöka ett fint hindu-tempel (Samuel förstod inte alls varför vi skulle gå ur bilen där när han precis somnat så skönt i bilen :).....), shoppa loss på några tavlor i charmiga Ubud och så vandrar vi igenom en liten skog fylld med söta små apor!

Sammanfattningsvis - en toppenhelg helt enkelt!

Pangkor Island

22 juli - 26 juli

Ca 3 timmars bilresa norr om KL ligger hamnstaden Lumut. Därifrån går färjor ut till Pangkor Island. Vi prövade att bo på Pangkor Island Beach Resort och hade några helt underbara dagar där. Resorten ligger vackert och avskilt i en vik på norra delen av ön. Resorten har en egen privat strand och är omgiven av djungelliknande skog fylld med apor. Här gällde det att ha balkongen dörren både stängd och låst annars kunde man få oväntade gäster......

Vi badade i havet, plockade snäckor, badade i poolen, plockade snäckor, badade i havet, åkte på båtutflykt och spanade in Pavarottis favorittillhåll här i världen - grannön Pangkor Laut.

Kuala Lumpur

14 juli

Vi landar i, vad som skall bli vår nya hemstad för 2 år, Kuala Lumpur. Även om det, som sagt, skall bli vår nya hemstad så känner vi oss verkligen som turister och så kommer det nog kännas en tid framöver.

Singapore

12 juli - 14 juli

Vi myser 2 dagar i den fascinerande staden Singapore. En bra början på vårt nya liv här i Asien. Vi bor dyrt och fint på Mariott på Orchard Road, njuter av god hotellfrukost innan vi tar oss ut på äventyr. Kosan går mot Sentosa Island och lite kul för hela familjen; vi spanar in delfiner, hajar och fiskar på Aquaria. Efter det utforskar vi Chinatown, kollar in shoppingstråket på Orchard Road och allmänt insuper atmosfären i denna fantastiska metropol.

Frankfurt

11 juli

Vi mjukstartar den långa resan till Malaysia genom att ta morgonflyget från Arlanda till Frankfurt. Där träffar vi Tim och Gunilla och har en jättetrevlig dag i deras sällskap. Promenerar i Frankfurt och känner oss som hemma. På kvällen går flyget vidare till Singapore.......